forår

Foråret står for døren. Mange ser frem til lysere, længere dage, nye farver i haven og duften af naturen der blomstre. Men flere og flere ser desværre også frem til løbende næse, røde og kløende øjne og nys i lange baner.

Når kroppen ser pollen, græs, støv, dyrehår osv. som farlige fremmede indtrængen i kroppen, er det fordi der er ubalance i immunsystemet. Og ja nogle er genetisk disponeret overfor det og har arvet det fra far og mor. Men fortvivl ikke. Gener kan der også skrues op og ned for.

For mig virker det som det logiske og mest naturlige i verden at alt det kroppen har brug for, for at reparere, genopbygge, fornye, omsætte, udvide.. ja fungere. – Det skal den have fra vores kost og den luft vi indånder og de omgivelser vi lever i.

Kroppen skal hermed næres indefra og vitaminer og mineraler skal tilføres for at kroppens funktioner og systemer virker optimalt. Du kan simpelthen ikke forvente andet, hvis du ikke giver den de byggesten og materialer den har brug for. Så simpelt kan det lyde. Men det er absolut ikke simpelt at omlægge sin kost, gøre op med vaner eller hitte ud af hvad der gavner og hvad der modarbejder ens krop. Det er jeg helt med på.

Basis opskrift

Så inden du sætte gang i at grave efter en nål i høstakken = årsagen der trigger dit immunforsvar og grunden til at den trigger dig. Så er der nogle basis råd her, der er grundlæggende for en balanceret forsvarssystem. -Der hverken overreagerer, som hurtigt kan slukkes igen efter endt fare, men som stadig er på vagt og er effektivt.

  • Træn/ bevæg dig med glæde.
  • Vær opmærksom på stressfaktorer for dig og minimere dem.
  • Sov 7-8 timer hver nat og gerne fra kl. 22.00 hvor din fysiske restitution begynder.
  • Undgå rygning og alkohol.
  • Spis varieret og sundt.

-Og hvad er så sundt for dig? Det kan være lidt af et detektivarbejde. For der er mange specifikke individuelle forhold der gør sig gældende for din sundhed. Og ligeså mange tilskud til kosten at vælge mellem. Men vidste du fx. at mennesket er det eneste pattedyr der ikke selv kan danne C vitamin, som har dokumenteret virkning på immunforsvaret. Derfor skal C vitamin tænkes ind i din kost eller suppleres via et tilskud.

Hvis du har brug for mere individuel vejledning til dig eller dit barn, vil jeg gerne hjælpe.

Jeg ønsker alle et godt forår.