Kroppens egen solfilter

-Styrk dit indre solfilter.

Vidste du at du gennem din kost kan styrke huden evne til at klare sommerens sol bedre? Du kan ligefrem opbygge kroppens egen solfilter. Denne opbygning tager ca. 8 -10 uger, så det er i foråret du skal sætte ind hvis du vil give din krop et boost inden sommeren.

Når hudens modstandsdygtighed over for solen skal styrkes gælder det om at fylde dens lagre godt op med især Betacaroten. Dette stof findes især i gulerødder og er et pigmentstof og et forstadie til A vitamin. Det beskytter både mod solens stråler, solskoldning, soleksem og for tidlig aldring af huden, ved at absorbere en del af de ultraviolette stråler fra solen. Derudover bevares den gyldenbrune hudfarve også længere. -Hvilket jo også er værd at tage med. Inspiration fra Mads Bo, High on life.dk.

Du har muligvis hørt at man kan overdosere A vitamin og blive forgiftet. Dette er dog ikke bekymrende ved stor indtagelse af betacaroten, som kun bliver omdannet til A vitamin hvis kroppen mangler det.

Det er ikke kun de orange gulerødder, der kan hjælpe. Men også gule, røde og lilla frugter, bær og grøntsager, fungerer som beskyttelse, når de havner i underhuden. De indeholder også et væld af antiinflammatoriske antioxidanter, vitaminer og mineraler som støtter hudens genopbygning.

Eksempler på relevante fødeemner er sød kartoffel, peberfrugter, rødbede, gulerødder, gurkemeje mm. Citrusfrugter som citron, appelsin, grape indeholder også mange C vitaminer. De er kraftige antioxidanter der også forebygger mod solskader og aldring af huden.

Brug endelig også løs af inflammationshæmmende ingredienser som f.eks. ingefær, gurkemeje og olier med Omega3. De stimulerer bla. dannelsen af nye hudceller og mindsker betændelse og inflammation. Derudover sikrer olien dig en bedre optagelse af de solbeskyttende betacarotener. “Mads Bo, High on life.dk” (reklamelink) Find masser af inspiration til farverige juicer via linket.

Andre soltips

Du kan med god grund også opbygge huden evne til at klare solen ved at dele solbadningen jævnt ud. Altså få lidt ad gangen allerede fra forårets første solstråler. Få gerne to timers sollys fordelt på dagen, men vær mere påpasselig mellem kl 12-15 hvor solen står højt på himmelen.

Vent lidt med solbrillerne, hvis du ikke ligefrem bliver blendet eller er generet af solen. Solbriller dæmper nemlig lyset og snyder hjernen til at tro at det er mørkere. Derfor giver hjernen heller ikke signal til huden om at gøre sig solklar. Samtidigt får du også reduceret serotonin dannelsen (lykkehormonet) der mindsker risikoen for depression og træthed. Mærk efter og brug din sunde fornuft, for kigger du direkte op i solen er der også risiko for øjenskader.

Supplere altid solbeskyttelsen ved længerevarende soleksponering med skygge, løs dækkende tøj evt. med uv filter, solcreme med kemisk filter eller alternativer til dette, såsom Hindbærkerneolie, kokosolie eller creme med zink oxidant. Du kan også lave din egen naturlige solcreme. Se opskrift her.

God sommer